7-åriga Ulvsås Moa struntade i galoppen och var överlägsen


Efter galopper i de tre inledande starterna skötte sig Ulvsås Moa exemplariskt på Hagmyren i karriärens fjärde start.
Rikard N Skoglund körde det sjuårige stoet till ledning från springspår och man ledde större delen av loppet med stor marginal.
Det var bara Olsims Arne som kunde utmana halvvarvet kvar, men då galoppen kom för Olsims Arne var Ulvsås Moa utan konkurrens.
Skoglund styrde henne till seger med åtta längders marginal på tiden 32,7/2140.
Så här säger tränaren själv om sjuåriga Ulvsås Moa som gjort blott fyra starter:
– Det var ett kul projekt att ta sig an. Hon är tvåbarnsmamma varav en avkomma har okänd fader och den andra är en lovande tvååring hos Gunnar Gabrielsson med Ulvsås Zico som fader.
– Gunnar Ulvsgård  frågade mig i vintras om jag ville testa hästen och då jag vet att Ulvsås-hästarna inte har något bäst före datum så tog jag henne trots hennes sju år och att hon var ostartad. Jag tror att jag är ensam tränare i Sverige att ha två morsor i träning! Även Agnes Tribut är mamma och båda har vi dessutom vunnit med.
– Sedan sättet hon gjorde det på i dag var grymt! En 32-tid ensam i tät och långt ner till tvåan. Hon måste kunna vinna några lopp till. Hon passade inte på Oviken och Hotings 800-meters banor då hon blev alldeles för stressad.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖFK inte först att dribbla med outbildade tränare

Äga travhäst är inte bra för hjärtat - men så himla skoj!

Marcello klarade inte alkotestet - ingen stjärnduell