Global Patriot gjorde sitt sista lopp i Östersund

Ni som inte är så intresserade av travsporten behöver inte fortsätta läsa. Jag tror inte att ni riktigt förstår.
För oss som älskar travsporten och inte bara ser hästarna i ett lopp som odds är det sorgligt när en favorithäst försvinner allt för tidigt.
En av många favorithästar för mig är 6-årige Global Patriot hos duktige Färjestadsstränaren Magnus Jacobsson. Med 20 segrar på 35 starter och en miljon intjänat var hästen var på snabb väg mot den yppersta eliten.
Men i veckan nåddes vi av det dystra beskedet att Global Patriot avlidit i samband med en ledoperation.
– Det tyngsta som drabbat mig som travtränare. Han var på väg att utvecklas ytterligare. Alla som hjälpt honom i sin sista kamp har gjort sitt yttersta, men det gick inte att rädda honom, säger tränaren Magnus Jacobsson till Nya Wermlands-Tidningen.
Ett sanslöst hårt slag för den sympatiske Färjestadstränaren.
– Jag varken vill, kan eller orkar säga mer, jag vill bara gråta, säger en nedslagen Jakobsson till Nya Wermlands-Tidningen.
Global Patriots sista start såg jag från nära håll. Från ett trist utgångsläge blev det ett lopp en bit bak i kön i Storsjöpokalen i Östersund 11 juni. Han gick starkt till slut på nya rekordet 1.10,9 och det räckte till en tredjeplats.
Nu får vi aldrig något svar på vad han hade kunnat uträtta mot de bästa i gulddivisionen i höst. Trist.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖFK inte först att dribbla med outbildade tränare

Marcello klarade inte alkotestet - ingen stjärnduell

Äga travhäst är inte bra för hjärtat - men så himla skoj!