Båths lärlingar visade upp fin 2-åring


Svante Båth har massor med lovande 2-åringar i träning.
Men nu får han motstånd från oväntat håll.
Svantes båda lärlingar Viktor Lyck och Daniel Wäjersten äger nämligen ett lovande 2-årigt sto tillsammans. I dag kvalade Global Unbound in på 19,1 under Bergsåkers lunchtävlingar.
– Svante tycker att hon ser fin ut så det får vi se som ett bra betyg, säger Daniel Wäjersten.
Wäjersten var riktigt nöjd när han kom in i stallet tillsammans med Global Unbound som travade runt på tiden 19,1 utan att vara alltför trött.
– Det fanns väl en halv till en sekund sparat i alla fall, berättar Wäjersten.
Det var Viktor Lyck som köpte Global Unbound förra året och hon stod sedan hos Viktors pappa i Rättvik.
– Viktor var på mig flera gånger om att jag skulle gå med. När hon kom hit till Svantes gård så provkörde jag henne och då föll jag direkt. Det är en väldigt trevlig häst som har lätt för sig och är klok. Men hon är bara två år så vi får se hur hon utvecklas, säger Daniel Wäjersten.
Men förhoppningarna är förstås stora om hon får vara frisk och kry.
– Vi siktar på att kunna vara med i ett 2-årslopp på Bergsåker 4 augusti. Vi vill inte resa med henne ännu. Sedan skulle det förstås vara kul att få vara med i Breeders´Crown under Sundsvall Open Trot-helgen.
Kanske hamnar Global Unbound på Daniel Wäjerstens träningslista senare i år? Han har i alla fall anmält sig till proffstränarkursen på Wången i höst.
– Jag tyckte det var bättre att gå kursen innan jag dragit igång en rörelse och måste vara borta under fyra dagar. Jag har dock inte bestämt något datum när jag tänker dra i gång som proffstränare, säger Daniel Wäjersten.
26-årige Daniel Wäjersten har kört in 1,2 miljoner kronor så här långt i år.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖFK inte först att dribbla med outbildade tränare

Marcello klarade inte alkotestet - ingen stjärnduell

Äga travhäst är inte bra för hjärtat - men så himla skoj!