Vilket race det blev!




Årets upplaga av Jämtlands Stora Pris var kanske den jämnaste upplagan sedan starten 1995. Och vilket race det blev.
Solvallatränaren Daniel Redén var verkligen inblandad i det mesta denna sena timme på Östersundstravet. Han styrde Västerbo Highflyer till ledning och med tufft tryck inleddes halvvarvet på 07,7. Trots den jobbiga inledningen lyckades Västerbo Highflyer ta sista pengen.
Men det blev ändå jubel för Redén efter loppet då hans Call Me Keeper med Erik Adielsson i sulkyn till slut stod som segrare med en nosmarginal till El Mago Pellini.
Prisutdelning och intervjuer hålls alltid i den stora vinnarcirkeln efter Jämtlands Stora Pris. Men jag gjorde en liten kupp och tog med Daniel Redén till publikplats där han hyllades ordentligt av travpubliken i Östersund.
Daniel Redén tyckte att det var ett roligt initiativ. Jag hoppas även att publiken tyckte det.
Redén berättade att Call Me Keeper inte har känts lika på hugget i Sverige som han gjorde under vistelsen i Frankrike.
På frågan vad han skulle göra åt det svarade Redén:
– Jag funderar på att sätta in lite grodor i boxen till honom!
Alla var inte nöjda över min kupp. Några män i Stockholm blev lite sura då jag försenade tävlingsdagen. Men det bjuder jag på.
I övrigt då? Det var ju massor med härliga lopp tajta lopp. Ändå är det två överlägsna vinnare jag minns allra mest. Solör Stegg i Sjunga Bests Minne och Sir Ratzeputz i Storsjöpokalen som putzade banrekordet rejält. Erik Adielsson fick åka 1.10,0 bakom Timo Nurmos fina 6-åring.
Jag är överraskad att det kom 6 600 personer trots att det var nattrav. Jag är övertygad om att dagtrav lockar mer när det är V75. Det innebär att Östersundstravet kan sikta på över 10 000 personer den här lördagen nästa år med rätt starttid!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖFK inte först att dribbla med outbildade tränare

Marcello klarade inte alkotestet - ingen stjärnduell

Äga travhäst är inte bra för hjärtat - men så himla skoj!