Vilken travfest det blev på Ovalla!

Hammars Birk håller undan. Foto: Tom Jönehag, 070-5468591

Kalljor och Mikael Halvarsson.

 Halvarsson leder championligan på Ovalla med två segrar.

Örjan Eriksson, nöjd ägare till Hammars Birk. 

 Tobias Eklöf vann med Seven Jersey.

Malin och Moa Löfgren efter segern med Boreas Petes.

Frank Westberg har gästat Ovalla under 20 år. Nu vann han med Töff.

Sommartravet på våra små banor bjuder alltid på publikfester. Det var inget undantag på Ovalla i Oviken under midsommardagen. 3517 personer kantade den lilla travbanan vid Oviksjällens fot!
Dessutom måste det ha slagits ett rekord i antalet kvinnliga körsvenner. Hela 18 tjejer fanns med i startlistorna och körde 25 procent av alla hästar.
Det var dock bara en tjej som fick segerdefilera och det var Malin Löfgren. Hon styrde Boreas Petes till ledning och där stannade ekipaget in til mål trots tryck efter vägen.
- Det här är en fin häst som jag har en del förhoppningar på. Han gjorde det bra i dag, men jag tyckte att han fick onödigt mycket tryck under vägen, sa Malin Löfgren.
Dagens tränare och kusk blev hemmatränaren Mikael Halvarsson som styrde stallets Kalljor och Hammars Birk till seger. Detta efter två riktigt bra styrningar.
- Jag visade att jag är en offensiv kusk, skrattade en nöjd Mikael Halvarsson.
Sista hemmasegern togs av 7-årige Seven Jersey som spelarna inte hade någon koll på. Med Tobias Eklöf i sulkyn kördes hästen rejält offensivt och vann överlägset.
- Jag tror de satt och sov där framme när jag satte fart. Jag är inte överraskad att hästen skulle göra en bra insats. Han har tränat bra och vi har gjort lite ändringar, sa Tobias Eklöf som tog årets första seger.
På lördag är det dags för trav på Ovalla igen. Då ska också "sagohästen" Sanity avtackas efter sin sanslösa karriär som började som rix-häst för Östersund.
- Det här blir hans sista officiella framträdande. Alla som vill kommer att få träffa honom. Jag hoppas att det kommer mycket folk på lördag när han ska avtackas, sa Malin Löfgren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

ÖFK inte först att dribbla med outbildade tränare

Marcello klarade inte alkotestet - ingen stjärnduell

Äga travhäst är inte bra för hjärtat - men så himla skoj!